HALLONPAJ MED KOKOSTÄCKE

 

Längs med vägarna hemma hos mamma och pappa växer det en hel del hallonbuskar, tyvärr är det inte bara jag som vet att de finns utan även tanterna från villaområdet vilket gör att hallonen nästan alltid är slut. Men i år hann jag nog innan tanterna med plockningen vilket resulterade i den här pajen.
 
HALLONPAJ MED KOKOSTÄCKE
 
INGREDIENSER
Botten
3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g smör
1 st ägg
 
Fyllning
50 g smör
1 dl socker
200 g riven kokos
1 ägg
250 g hallon
 
GÖR SÅ HÄR
Hacka samman mjöl, socker och matfett.
Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck ut degen i en pajform.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 225 °c, ca 10 minuter.
Smält matfettet till fyllningen i en kastrull.
Tillsätt socker, kokos, ägg och ingefära.
Fördela de rensade hallonen i pajskalet och bred kokossmeten över.
Grädda pajen mitt i ugnen i 225 °c, ca 12 min.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback