KLADDKAKSMUFFINS MED JORDUBBAR OCH AHLGRENS BILAR-FLUFF

Det händer ibland att jag får beställning på bakverk, det här bakverket var ett sådant: fredagsfika på min gamla skola ;)
 
 
INGREDIENSER
100 g margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljesocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
250 g frysta jordgubbar
--------------------------
6 dl grädde
1 stor påse Ahlgrens bilar
Ev karamellfärg
 
GÖR SÅ HÄR
Dag 1.
Ifall man som jag ville ha speciell färg på fluffet så kan man sortera gröna bilar för sig, och rosa för sig. Gör man inte det får fluffet en vitliknande nyans.
Smält bilarna (ex rosa) i  3 dl grädde på låg temperatur, den får aldrig börja koka!
När bilarna smält, låt den svalna av lite.
Gör likadant med de gröna bilarna, ät upp de vita ;)
Ställ i kylen under natten.
 
Dag 2.
Sätt ugnen på 200 °C.
Ställ fram jordgubbarna så att de får tina lite.
Smält smöret i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna.
Vispa ägg och socker med elvisp.
Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver.
Tillsätt sist vetemjölet och det smälta smöret.
Rör snabbt ihop till en jämn smet.
Klicka ut smeten i bakformarna, ca 3/4 i varje.
Skär jordgubbarna i småbitar och tryck ner ca 3 stycken i varje muffins.
Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 10 minuter.
Ta bort muffinsen från plåten.
Lägg en handduk över kladdkakemuffinsarna så blir de inte hårda.
Vispa Ahlgrens bilar-fluffeet till fluffig konsistens (häll i några droppar karamellfärg om du vill förstärka färgerna ytterligare).
Spritsa ut på muffinsen. Se dock till så att muffinsen verkligen svalnat annars så smälter fluffet..
 

Kommentarer
Johan M

Jag är inget kakmonster, men det där ser JÄVLIGT gott ut!!!!!! :D

Svar: Haha :D
Sofia

2012-10-10 @ 14:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback