Semlecupcakes

Jag älskar semlor. Så mycket att min kära Lotta och hennes familj har döpt mig till Sämlan ^^. Eftersom jag även älskar cupcakes så kände jag i våras att jag ville testa att göra en 2 i 1. Självklart så hade någon/några andra hittat på det före mig så jag provade ett recept från en annan bakblogg.. Tyvärr var det ett bra tag sen som jag bakade dessa vilket gör att jag inte minns vart jag fann receptet.. Men här kommer det i alla fall!
 
INGREDIENSER
 
4 ägg

3 dl socker
 
100 g smör
 
1 dl mjölk
 
4 dl mjöl
 
2 1/2 tsk bakpulver
 
1 nypa salt
 
2 tsk kardemumma malen (eller hel som du stött)
 
----------------------
Grädde
Mandelmassa
---------------------
Florsocker
 
 
GÖR SÅ HÄR
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Vispa ägg och socker så att det blir vitt och pösigt.
 
Smält smöret och häll på mjölken.
 
Blanda ihop de torra ingredienserna i en egen bunke.
 
Rör ned i mjölkblandningen i äggsmeten tillsammans med de torra ingredienserna.
 
Fyll muffinsformar till 2/3 och grädda i ca 12-15 minuter.
 
Låt svalna.

Riv mandelmassa och rör den mjuk med lite mjölk eller grädde.
 
Vispa grädden så att den blir fluffig.
 
Skär ut en kona i varje muffins, och skär till så att det blir ett "lock".
 
Fyll med mandelmassa.
 
Spritsa på grädde och lägg tillbaka ”locket”.
 
Sikta över florsocker.
 
NJUT!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback