KLADDKAKSMUFFINS MED BLÅBÄR

Jag och mamma var ute häromveckan för att plocka kantareller, men istället hittade jag en massa blåbär som jag tog med mig hem istället. Blåbär kan man baka många saker med, exempelvis det här recepten som pappa skryter ganska bra om.
 
KLADDKAKSMUFFINS MED BLÅBÄR
 
INGREDIENSER
100 g margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljesocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
ca 1 ½ - 2 dl färska blåbär
3 dl grädde

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 200 °C.
Smält smöret i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna.
Vispa ägg och socker med elvisp.
Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver.
Tillsätt sist vetemjölet och det smälta smöret.
Rör snabbt ihop till en jämn smet.
Rör försiktigt i blåbären, försök att inte mosa dem.
Klicka ut smeten i bakformarna, ca 3/4 i varje.
Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 10 minuter.
Ta bort muffinsen från plåten.
Lägg en handduk över kladdkakemuffinsarna så blir de inte hårda.
Vispa grädden.
Häll grädden i en sprits och spritsa på ovanpå muffinsen.
 
Pappas favorit ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback