Falska wienerbröd

Jag gillar egentligen inte att baka bullar, men inför Kanelbullens dag som var den 4e oktober bakade jag Jordgubbsbullar med vit choklad - eller Falska wienerbröd som min studiegrupp döpte dem till. 
 
INGREDIENSER
 
12-15 dl vetemjöl
50 g jäst
5 dl röd mjölk
1 dl socker
1/2 dl flytande honung
150 g smör
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
---------------------------
250 g frysta jordgubbar
50 gr smör
200 g philadelphiaost
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 msk potatismjöl
--------------------------
Mjölk till pensling
--------------------------
Vit choklad
 
 
GÖR SÅ HÄR
 
Smält smör och tillsätt mjölk så att den blir fingervarm.
Smula jästen i en bunke och häll över degvätskan.
Tillsätt honung, socker, vaniljsocker och salt.
Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta tills degen släpper kanterna.
Låt degen jäsa under bakduk i 40 minuter.
Knåda degen ordentligt och dela i två lika stora delar.
 
Mosa jordgubbarna med gaffel och blanda i smör, philadelphiaost, florsocker, vaniljsocker och potatismjöl till en rosa sörja.
Kavla ut ena degklumpen till en rektangel och smeta ut fyllningen.
Rulla ihop och skär i lagom stora bitar.
Gör likadant med den andra degklumpen.
Lägg bullarna på bakplåtspapper och låt jäsa ytterliggare 20 minuter.
 
Sätt ugnen på 200 °C.
Pensla bullarna med mjölk och grädda mitt i ugnen 8-10 minuter. 
 
Smält chokladen i vattenbad.
 
Låt bullarna svalna lite och ringla/smeta på chokladen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback