SOMRIG PASTELLTÅRTA

I söndags spelade Sverige, som de flesta vet, handbollsfinal i OS och för att fira silvret (som vi tog) hade jag bakat en tårta som jag några dagar tidigare hade hittat receptet på i Land, en av pappas tidningar. Vad ska man säga, pappa älskade tårtan och det var tydligen en utav de bättre bakverken som jag har gjort det senaste. Hans tidigare favorit var nog blåbärsmuffinsen, de snackade han om ett tag också ;)
 
Här kommer i alla fall receptet på tårtan:
 
SOMRIG PASTELLTÅRTA
 
INGREDIENSER
Botten
110 g smält smör
2 ¼ dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 ½ tsk vaniljsocker
½ tsk salt
 
Mousse
6 gelatinblad
1 ¼ dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
250 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
½ dl koncentrerad tropisk juice
 
Topping
2 dl koncentrerad hallonsaft (alt. annan smak med röd färg, jag använde mig utav blandbar juice med smaken hallon och björnbär)
3 gelatinblad
 
 
GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 175 °c.
Vispa smör, socker och sirap fluffigt.
Rör ner äggen, ett i taget.
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt i en annan bunke.
Sila och rör ner mjölblandningen i smeten.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant. 
Häll chokladsmeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. 
Låt svalna.
 
Lägg 6 gelatinblad i kallt vatten i 5 minuter.
Vispa grädden.
Ta en ny bunke och vispa äggulor, socker och vaniljsocker.
Vispa i mascarponeosten.
Värm den tropiska juicen på svag värme.
Ta upp gelatinbladen, kläm ur vätskan och smält ner en i taget i juicen samtidigt som du rör om.
Vispa ner juicen med gelatinbladen i äggsmeten.
Häll ner den vispade grädden, rör om försiktigt.
Häll över moussen på den kalla chokladbottnen och försök göra ytan så jämn som möjligt.
Låt stelna i kylen.
 
Lägg 3 gelatinblad i kallt vatten i 5 minuter.
Värm ½ dl av saften.
Krama ur gelatinbladen och rör ner ett i taget.
Häll i resten av saften och rör om. 
Låt gelen stelna en aning innan den skedas på moussen, ca 20 minuter.
Ställ tårtan i kylen och låt stelna minst 4 timmar innan servering.
 
 
PS. Kan berätta att jag hällde på toppingen när den fortfarande var väldigt rinnande, men moussen hade stelnat riktigt. Sen väntade jag bara ca 1 ½ timme innan servering så det funkar att låta den stå kortare tid innan servering. Kolla bara så att toppingen stelnat ordentligt.
 
 
 
 
Hela tårtan
 
'
 
Uppskuren :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback