Regnbågstårta

När min yngsta kusin skulle döpas fick jag frågan om jag ville baka tårtor till dopet och jag fick fria händer. Jag gillar det här med regnbågsbakverk och gjorde regnbågscupcakes när jag själv fyllde år. Den här gången ville jag testa på att göra en tårta istället och sagt och gjort! Det här receptet får ett annorlunda upplägg, då det är så olika delar och jag känner att det här blir det enklaste sättet att beskriva hur man gör.
 
Som täcke till tårtan hade jag valt att prova på s.k marschmallowfondant då det ska vara enklare att jobba med än exempelvis marsipan. Denna ska man göra i förväg så gör den gärna minst dagen innan.
 

Till detta så ska du ha:

200 g marshmallows (vita, färska)
500 g florsocker
kokosfett
2 msk vatten

Smörj en skål med kokosfett.

Smält sedan marshmallowsen tillsammans med 2 msk vatten i skålen över vattenbad.

Smörj en annan skål med kokosfett och sikta ner florsockret.

Gör en grop i mitten och häll i den smälta marshmallowsen.

Arbeta ihop till en jämn deg. Här kan man börja med en sked och sedan ta till händerna. Ett tips är att använda plasthandskar då det blir kladdigt. När fondanten har fått konsistens av ett tuggat tuggummi är det klart.

Låt vila väl inplastad i rumstemperatur i minst en timme, gärna över natten.

------------------------
 
Bottnarna testa jag även på ett s.k "lika delar-recept". Det går i princip till såhär:
 
Knäck 6 ägg i ett glas.
Ta fram två lika stora glas och ställ bredvid.
Fyll nu det ena glaset med lika mycket socker som det är ägg i ägg-glaset (dvs inga dl-mått utan bara helt enkelt så att det kommer i samma nivå).
I det tredje glaset så fyller du det på samma vis med mjöl. Om man vill (och som jag gjorde) kan man även ta 1/3 potatismjöl i samma glas. Detta för att få en mer fluftig botten. I mjölet ska det även blandas i 2 tsk bakpulver.
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Blanda ägg och socker i en bunke och vispa tills det blir riktigt pösigt. Det ska bli vitt och fluffigt vilket tar ett tag, räkna med ca 5-10 minuter.

Sila ner mjölblandningen och rör sedan ner med slickepott då det inte får komma in för mycket luft.
 
Dela nu upp smeten i lika många skålar som du vill ha färger, jag valde 5 färger (lila, blå, grön, gul och rosa), dvs  skålar. 
 
Droppa karamellfärg i varje skål, här kan du nu välja vilken styrka på färg som du vill ha.
 
För att det skulle gå fort att göra bottnarna hade jag valt att grädda dem i aluminumformar på ca 20 cm, detta för att man då kan grädda flera samtidigt.
 
Smöra varje form och häll nu en smet i varje.

Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 7-10 minuter.

Ta ut och låt svalna lite innan du lossnar dem.

----------------------

Nu till fyllningarna! Den första, kokosmoussen, kan man gärna göra tidigare då den får mer smak då :P

 

Kokosmousse


2 dl crème fraîche
2 dl socker
1,5 dl kokosflingor
2 dl grädde

GÖR SÅ HÄR

Vispa creme fraichen och sockret med elvisp. Den ska tjockna till ordentligt och påminna om vispad grädde i slutet, detta kan dock ta ett tag men ha tålamod!

Rör ner kokosflingorna och plasta in. 

Om det står över natten sväller kokosflingorna vilket ger mer smak.
Vispa grädden ganska hårt och vänd sedan ner den i kokosblandningen. 

 
Limemousse

1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter (cirka 1 dl)
2-3 gelatinblad
4 dl vispgräde
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsyoghurt
1 1/2 dl socker
2 tsk rivet limeskal

 

GÖR SÅ HÄR

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min.
 
Smält dem tillsammans med limesaften i en kastull, ställ sedan åt sidan.

Vispa grädden fluffig, men inte för hårt, i en bunke.

Ta fram en annan bunke där du vispar ihop creme fraiche, matlagningsyoghurt och socker.  Gör detta på låg hastighet, annars finns risken att den blir rinnig. Vispa tills allt socker löst sig.
 
Tillsätt det rivna limeskalet och rör om.
 
Rör ner limesaften och vänd sedan ner grädden med exempelvis en slickepott.

Ställ i kylen och låt stå i minst 1-2 timmar.
 
 
Innan marshmallowfondanten ska på så täckte jag tårtan med vit chokladsmörkräm som jag hade gjort på det här viset:
 
INGREDIENSER
 
100 g osaltat smör
100 g philadelphilaost
100 g vit choklad
 
GÖR SÅ HÄR
 
Ta fram smöret så att det blir rumsvarmt.
 
Smält chokladen och låt den svalna något.
 
Vispa ihop alla ingredienserna med elvisp.
 
----------------------
 
Så, nu har jag beskrivit allt förarbete! Nu tänkte jag beskriva hur jag har satt ihop tårtan :)
 
Jag började med att lägga den lila bottnen längst ner. Efteråt la jag ett lager med kokosmousse för att sedan lägga på den blå bottnen. Nästa lager blev limemoussen, för att lägga på ny botten, kokosmousse och så vidare. 
 
När alla bottnar lagts upp så täckte jag först tårtan med ett jämt lager vit chokladkräm för att sedan lägga på marshmallowfondanten. Klart!
 
Det må låta komplicerat, men jag lovar.. Det låter värre än vad det är :) Jag gjorde liksom tre tårtor utan problem. Nackdelen är väl att det tar tid.. Men det är det värt! :)
 
(det bästa är att jag fick frågan flera gånger sen på dopet om jag var konditor eller hade sån utbildning ;) )
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback