Midsommarcupcakes

Vad det glädjer mig att folk är här inne och kollar även om jag inte uppdaterat på evigheters evighet! :) Ibland faller inte lusten in och bloggen glöms bort.. Men idag tänkte jag uppdatera med diverse olika recept :) 
 
Först ut är mina midsommarcupcakes. Jag fick uppdraget att baka efterrätten på midsommar och själv så mixtrade jag ihop något som blev riktigt populärt. Dessutom så blev det mini-cupcakes (typ två tuggor sen är den slut) så det försvann en del. Väldigt kul när det man bakar är uppskattat och man får beröm. Här kommer receptet i alla fall:
 
 
INGREDIENSER

100 g smör el margarin

2 ägg

150 g socker

2 tsk vaniljsocker

2,5 dl mjöl

1 tsk bakpulver

1 halv burk Häagen dazs Strawberry cheesecake

---------------------------

200 g philadelphiaost

0,5 dl florsocker

3 msk koncentrerad fläderblomsaft

50 g rumsvarmt riktigt mjukt smör

--------------------------

Färska jordgubbar

--------------------------

 

GÖR SÅ HÄR

Börja med att ställa fram glassen så att den smälter och blir mjuk. Jag hade framme den så länge att den smält så mycket att den rann.

Ställ ugnen på 200 grader.

Vispa smör/margarin med sockret och vaniljsockret så att det blir fluffigt.

Tillsätt ett ägg i taget, efter varje så vispa i ett par minuter så att det verkligen blandar sig.

Rör ihop mjöl och bakpulver i en egen bunke och sikta sedan ner det i äggblandningen. Siktningen gör så att det inte blir några klumpar (och tro mig, alla smetar blir bättre om man siktar i mjöl! ;))

Nu är det dags att ställa undan elvispen och istället plocka fram slickepotten! Blanda försiktigt så att det blir en jämn smet. Detta görs för att det inte ska komma in för mycket luft i smeten.

När smeten är jämt blandad så är det glassens tur. Häll i/gröp ur hälften av glassen och rör om tills det återigen är en fin smet.

Ställ fram muffinsformar och fyll med smet till knappt hälften.

Sätt nu in i ugnen och låt de gräddas i ca 15-20 minuter. Ta och testa med provsticka redan efter 15 minuter och se om de är klara, när stickan blir torr så är de klara!

Låt muffinsen stå på en bänk tills de har kallnat. Är de det minsta varma när frostingen ska på så smälter den bort.

Vispa ihop alla ingredienser till frostingen (philadelphiaost, florocker, fläderblomssaft och smör).

Spritsa ut på de kalla muffinsen och garnera med halverade färska jordgubbar.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback