MOROTSKAKSMUFFINS MED FYLLNING

I lördags blev jag sugen på att baka, och vad passade inte bättre än att göra morotskaksmuffins efter att ha tillbringat hela dagen på systerns hopptävling (där hon och hästen tog två placeringar, duktiga dem!)? Sen kunde jag även passa på att bjuda mammas kusin Mattias på en, och sedan bjöd jag Martin på några under våran filmkväll  :) Mina bakverk brukar gå åt som smör i solsken ;).
 
MOROTSKAKSMUFFINS MED FYLLNING (ca 10-11 normalstora)
 
INGREDIENSER
2 ägg
2 dl strösocker
2 medelstora morötter, finrivna
100 g smör
2 tsk kanel
2 msk pressad citron
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Fyllning:
125 g cream cheese
2 msk florsocker
 
GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 200 °c.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda i övriga ingredienser.
Rör ihop cream cheese och florsocker till fyllningen.
Häll 2-3 cm smet i muffinsformar.
Klicka därefter ut en klick av fyllningen (eller spritsa, det gjorde jag).
Fördela resten av muffinssmeten så att fyllningen täcks.
Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.
 
 
PS. Det ska vara 1 tsk kardemumma i också enligt orginalreceptet. Men då mamma inte hade någon så fick jag testa på utan.. Och det gick lika bra det!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback