APELSINKLADDKAKA

Mamma skulle ha besök tidigare idag utav sina systrar och jag tänkte vara snäll och baka en vanlig klassisk kladdkaka till hennes gäster. Tji fick jag på det; kakaon var slut. Så fick kolla runt lite i skåpen och fann att vi (eller.., ja, dem) hade apelsiner och fick idéen: apelsinkladdkaka! Pappas: "går det verkligen att göra?" var en utav dagens bästa kommentarer.
.
.
INGREDIENSER
.
1 apelsin
150 g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl vetemjöl
1,5 dl vetemjöl
.
.
GÖR SÅ HÄR:
.
Sätt ugnen på 175° C.
.
Smält smöret och låt svalna.
.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
.
Tvätta och torka apelsinen, riv skalet och pressa ur saften.
.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt
.
Tillsätt apelsinsaft och skal, vispa på lägsta hastighet
.
Rör i smör och siktat mjöl (så att det inte är några klumpar), häll smeten i formen.
.
Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter, lägg på folie så att kakan inte bränns vid (jag tog bort folien sista 5 minutrarna).
.
Låt kakan svalna och förvara kallt, ta fram kakan 10 minuter före servering.
.
Pudra kakan med florsocker.
.
.
.




Enkel och lättgjord kaka :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback