ÄPPELPAJ MED KOKOS

Var gött sugen på något smaskigt idag, och efter att ha vart på Torpahallen där det var smakprov överallt blev det inte bättre.
Så ikväll bjöd jag större delen utav familjen på äpplepaj med kokos. Kan ju låtsas att jag bakade den för att fira att jag haft min lägenhet i ett år idag ;) haha.


INGREDIENSER

3-4   st äpplen
¾     tsk malen kanel
½     dl socker

100 g smör
1¾  dl mjöl
½    dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
1 ¼ dl kokosflingor

GÖR SÅ HÄR

Sätt ugnen på 200 °C.

Ta fram smöret och låt det ligga framme en stund så att det blir mjukt.

Blanda mjöl, ½ dl socker, vaniljsocker och kokosflingor.

Tillsätt smöret.

Finfördela smöret med fingertopparna så att det blir en grynig massa, alternativt kör med en elvisp.

Skala äpplena och skär dem i skivår/småbitar och lägg i en ugnssäker form.

Strö över kanel och socker.

Fördela smuldegen över äpplena.

Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.

Låt svalna en stund innan servering.

Servera med vispad grädde, vaniljsås eller glass.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback