DUOKLADDKAKA

Jahapp, flera recept har provats men ännu inte visats. Här kommer ett i alla fall, men som sagt: Jag har fler på lager som ska "redovisas". Ibland hinner man baka oftare än vad man lägger upp ;). Idag blir det i vilket fall en variant utav både ljus- och mörk kladdkaka: en Duokladdkaka!

INGREDIENSER
.
100 g vit choklad
100 g mörk choklad
4      st ägg
2      dl socker
2 ½  dl vetemjöl
1      tsk bakpulver
2      tsk kanel
1      tsk vaniljsocker







  1. GÖR SÅ HÄR
  2. .
  3. Smält vit blockchoklad i en bunke över vattenbad.
  4. .
  5. Gör likadant med mörk blockchoklad.Låt svalna till fingervarmt.
  6. .
  7. Tag 2 bunkar. Knäck 2 ägg + 1 dl socker i varje och vispa poröst.
  8. .
  9. Häll i vaniljsockret i den ena bunken.
  10. .
  11. Tag en tredje bunke och blanda vetemjöl och bakpulver.
  12. .
  13. Häll hälften av mjölet/ bakpulvret i varje ägg/ socker smet.
  14. .
  15. Häll den vita chokladen i bunken med vaniljsocker och den mörka chokladen i den andra bunken.
  16. .
  17. Tillsätt kanelen i den mörka.
  18. .
  19. Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
  20. .
  21. Häll först i den mörka smeten sedan den ljusa.
  22. .
  23. Grädda 225 grader 10 min. Låt stå i kylskåp under natten,



.
.
.
Egentligen skulle man smälta 100 g smör med vardera choklad också, men jag missade den punkten. Inte lät jag den stå i kylskåpet över natten heller... Men kollar man med Ida så verkar den vara helt okej ändå!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback